Att du inte kan misslyckas med en mutation betyder inte att det är riskfritt att använda den. Slå en grundtärning för varje mp du spenderar när du aktiverar en mutation. Om du slår en eller flera snedtänder mutationen. Den har avsedd effekt, men det händer också något mer – bra eller dåligt. Slå en grundtärning för att se vad:
1 |
Mutantkrafterna löper amok i din kropp, och du tar en poäng permanent trauma. Välj själv vilken GE som drabbas. Du utvecklar samtidigt en ny mutation (sid 28) |
2 |
Du drabbas själv av mutationens effekt och tar lika mycket trauma som offret. Om mutationen inte ger trauma blir du i stället desorienterad och kan inte agera i nästa runda. |
3 |
Mutationen suger ur dig dubbelt så många MP, utan att effekten ökar. Du kan inte gå under noll MP. |
4
xxxxxxxxx |
Mutationen du just använt går i baklås – du kan inte använda den igen under resten av spelmötet. |
5 |
Mutationen förändrar ditt utseende permanent. Välj själv hur. Effekten är bara kosmetisk. |
6 |
Mutationen övertänds. Du får tillbaka de MP du just spenderat och kan direkt, i samma runda, aktivera samma mutation igen – mot samma mål eller ett annat. |
Permanent trauma är verkligen permanent – värdet på din grundegenskap sänks för gott. Långsamt bryts alltså din kropp ner samtidigt som du blir mer och mer muterad.
Nya mutationer: När du utvecklar en ny mutation drar du ett nytt slumpmässigt mutationskort. Du kan aldrig ha mer än fyra mutationer .
Vi har i vår nuvarande krönika valt skippat regeln om att begränsa antalet mutationer våra karaktärer kan ha.