Streck 3517 – In i Mörkret

 

Sektor 18 har mörklagts, och skrotflyktingar från den sektorn sprider sig över staden. Ett trettiotal kommer till Sektor 16 där spelarna befinner sig.

Bland skrot-flyktingarna finns även en väldigt trasig drönar-buss. Rost-Pelle kommer och tänker hämta den för att bygga sig ett rullande hem, men Blå vägrar låta honom få den.  Det slutar med att de två slåss. Blå förlorar styggt och får en modul avhuggen.

En del skrotflyktingar är så skadade att de inte anses vara intressanta att ens försöka laga, så Blå och hans gäng plockar med dem till sitt tillhåll och plockar isär dem för reservdelar. Bland de förstörda robotarna hitta de en ovanlig drönare, en ca 20 cm stor plastkupol med ett litet tentakelnäste. Den skickar en svag binär-kods signal om hjälp.  AC 73 tar hand om den och ger den ström.

När den lilla drönaren fått lite mer ström i sig börjar den prata om att den har flytt från någon och att den lämnat sin kropp bakom sig.
De lyckas få fram info om att den tillhört en Dr Andrecules Ferm, en Cyberingenjör i Sektor 18.
AC 73, Siemon och Blå bestämmer sig för att spåra upp den lilla drönarens hem.

De kommer till den mörka och dränkta sektor 18. Vattnet från den spräckta kupolen är över 5 meter djupt och har förstört nästan allt till den grad att Dellenits robotledare Nemo, bestämt att det kostar för mycket resurser för att rädda sektorn. Så sektorn är stängd och förfallen.  På de taken av de hus som står kvar, har det byggts landgångar och broar, så man kan förflytta sig mellan dem. Ett par mindre skrot-robot läger finns kvar där nere i mörkret, kämpandes för att få fram tillräckligt med ström för att hålla sig vid liv.

Gruppen möter Hydros gäng, 9 st gamla industri robotar som är skygga och rädda för främlingar. De säger sig ha problem med monstruösa virussmittade skrotrobotar som bor längre in i sektorn.

Naturligtvis visar det säg att Dr Andrecules hem ligger borta vid de beryktade monster-maskinernas läger, så gruppen tar sig dit genom ruinerna.

Väl framme vid lägret möts de av en provisorisk mur, byggd av gamla affärshyllor och med trasiga och rostiga robotdelar upphängda.  En eld brinner mitt i lägret och en liten kåkstad av skrot, ruttet trä och mögliga kartonger står på det stora svarta hustaket. På taket sticker det även upp stora rostfria rör och ur ett av dessa kommer det upp kraftig ånga. Med ett rasslande dån reser sig en gänglig jätterobot ur ångan och vrålar om att de ska ge sig av eller så kommer de förintas. Gruppen tvekar lite och plötsligt ramlar det ut en liten robot-leksak ur den monstruösa varelsen. Snart uppdagas det att dom som bor på detta tak är alla små robotleksaker, och att de byggt den stora maskinen av en gammal sky-lift, för att skrämma bort skrot-robotar som annars är större och starkare  än dom själva.

De köpslår lite med Leksaksrobotar från butiken Albins, och blir lyfta vidare över det vattenfyllda torget och kommer till den byggnad som dr Andrecules Ferms lägenhet finns i.

Lägenheten ser ut som om den för länge sedan belägrats och attackerats, med en uppsprängd vägg och kulhål här och var. Men kvar där inne står Ferms gamla datacentral. Drönaren, som numera kallas för AC Jr, vaknar till och kopplar upp sig mot data systemet.  Datorerna starta upp och öppnar det undangömda förvaringutrymmet där stridsroboten KOL 936 står. Datorn använder den ström som drönaren samlat in, till att väcka upp stridsroboten vars sista order var att spränga kupolen i händelse av Dr Andrecules Ferms försvinnande. Gruppen attackerar KOL 936 men lyckas inte ens skada dess pansar, men Siemon smittar den istället med ett virus, så att den glömmer sitt uppdrag. När KOL 936 lugnat ner sig monterar sedan ner den till att bli reservdelar åt dem och resterna säljer de på svarta marknaden i sektor 12.

AC 73 bygger om sig själv med KOL 936s chassi, och behåller AC jr som liten vän.