Strid – Testregler

När en strid börjar så bestämmer SL hur på ”lång” strid detta kommer bli, och sätter upp ett slutmål med hur många Segerpoäng som krävs för att vinna striden. Vanligtvis kan poängen tänkas ligga mellan 10-50 poäng, men vid stora fältslag med massor av inblandade kan dessa siffror bli mycket högre. Spelarna kommer tillsammans med SL överens med SL om vad deras respektive mål med striden är. I händelse av att alla parter är överrens om att stridens mål är att motståndasidan ska vara döda, kan man ignorera Segerpoäng om man vill, alternativt ha dem kvar för att korta ner den tid det tar att genomföra hela striden.
Ex. Lalka har tröttnat på rövaren Adams ständigt nervärderande attityd och tänker visa honom att hon må se ung och söt ut men hon är en vampyr och utseende kan bedra. Hennes mål med striden är att lära Adam en läxa och vinna respekt, Adams mål är att visa flickan vad som händer om man muckar med en erfaren stråtrövare. SL sätter stridspoängen på 10. 

Därefter slår man fram Initiativ, Detta görs genom att man summerar sin Wits + Alertness och slår 1T10 och lägger till denna också
Lalka har Wits 3 och Alertness 2, hennes spelare slår 1T10 och får en 5:a. Hon räknar samman detta och får därmed Initiativ 10 för denna strid. Adam har Wits 3 och Alertness 2 men slår bara en 1:a och får därmed Initiativ 6.

Sedan börjar den karaktär med högst initiativ striden. Spelaren förklarar vad dennes karaktär försöker göra och bestämmer med Spelledaren vilka Attribut och Abilities spelaren ska slå för att uppnå detta och slår dessa tärningar.
Lalka väljer att attackera rövaren Adam, hon har en vedyxa som tillhygge, så SL bestämmer att slaget blir Dexterity + Melee och Lalka har 6 tärningar i detta. SL ger henne ytterligare två tärning för yxan. Hon beskriver hur hon morrande skyndar sig fram och försöker placera vedyxan i ansiktet på Adam i hopp om klyva hans skalle som ett vedträ. Hon rullar sina 8 tärningar och tre av dem får 6+ som resultat. Hon har därmed fått 3 Segerpoäng till sin sida av striden. 

NOTERA att då Adam attackerats får denne välja att försvara sig OM han vill, även om han i just denna strid råkade ha lägre initiativ och inte skulle få agera än. Adam har därmed tre alternativ.

  1. Han kan välja att Out-of-Turn försvara sig men därmed förlora sin egna handling när det blir dags för hans ordinarie handling.
  2. Han kan ignorera attacken, ta eventuell skada och sedan när det blir hans tur själv välja vad han vill göra.
  3. Eller så kan han dela upp sin handling och fördela sina tärningar på både försvar och sin kommande handling.

Adam finner tanken på att få sin skalle klyvd otrevlig och väljer att parera attacken med sin Rapier som tidigare dragit. Han slår sin Dexterity + Melee samt 3 extra tärningar för sitt vapen. Han lyckas få 5 resultat på 6+ och har därmed gjort en elegant parering och lätt undvikit skadan, och kan får dessutom välja vad han vill göra med sina ”extra” lyckade tärningar. Tre av dem ”köper bort” Lalkas attack, han väljer att en av dem skadar henne istället och den sista lägger han på att skaffa sin sida 1 Segerpoäng.
Han beskriver hur han med ett hånleende slår undan hennes klumpiga attack och snärtar till henne med sitt vapen, bara tillräckligt mycket för att kunna göra litet skärsår. Han ger henne en spydig kommentar och placerar så att han ställer sig i vägen för den dörr som hon skulle kunna fly igenom. Lalkas spelare slår en Soak för den poäng skada som hon tog. Hon slår därmed lika många tärningar som hon har i Stamina. Hon får två resultat på 6+ och även om Adams klinga skurit henne så är det inte tillräckligt djupt för att hennes vampyriska kropp ska ta någon märkbar skada. Hade hon varit dödlig hade hon inte kunnat använda Soak alls mot denna typ av skada.
Dags för rond 2. 

Slutresultatet i denna stridsrunda är att Adam må se ut att ha övertaget men Lalka har 3 Segerpoäng och Adam bara 1, han behöver se till att attackera själv om han ska vinna, annars kommer Lalka förr eller senare lyckas få in en förödande träff och troligen gå segrande ur striden.

Rond 2

In genom dörren kommer tre män ur Adams rövargäng. De har hört tumultet och kommer nu för att bistå honom. Stridens förutsättningar ändras nu en del. SL bestämmer att det nu kommer krävas 20 Segerpoäng för att vinna, eftersom antalet person i striden har ökat. Respektive sida behålla dock de poäng de redan tjänat. Adams spelare säger att hans mål är desamma som tidigare, medan Lalkas spelare inser att hon nu ligger i rejält underläge och hennes nya mål är nu att fly.

Adam berättar att han nu använder sitt blod till att aktivera vampyrkraften Celerity, nivå 1. Detta gör att han för resten av striden får dubbelt så hög initiativ pga sin vampyriska snabbhet, så han har nu initiativ 12. SL väljer att förenkla striden lite och slår därför ett gemensamt slag för de tre rövarnas Initiativ. De får Initiativ 8.

Då Adam nu är snabbast så väljer han nu att attackera Lalka. Då hon tydligen tål mer än den lilla skråma han gjorde på henne tidigare gör han en ordentlig attack för att såra henne nog att förhoppningsvis ge upp och han försöker därför köra rapiern genom hennes buk. Han slår än en gång sin Dexterity + Melee samt 3 extra tärningar för sitt vapen. Han lyckas få 4 resultat på 6+ och tjänar därmed 4 Segerpoäng till.

Lalkas spelare har nu bytt strategi och väljer att ta skadan för att därmed kunna göra ett motdrag senare. hon slår återigen Soak, och får även denna gång 2 resultat på 6+. hon tar därmed bort 2 av de 4 skador som Adam åsamkande henne, men tar även två poäng skada, som hon antecknar på sitt karaktärsblad.

När det nu är Lalkas tur och i kraftigt underläge så väljer hon nu att spela på de dödliga rövarnas hjärtan. Hon släpper sin yxa och med en viss överdrift håller hon sig nu för den skada hon fick av Adam. Jämrandes tittar hon upp mot männen framför sig och försöker se ut som den väldigt unga flicka hon en gång var när hon omfamnades. ”S… snälla. Inget mer! Skada mig inte..” säger hon med darrande röst. Hon slår sin Charisma 3 + Subterfuge 3, SL ger henne två extra tärningar pga av hennes till synes ringa ålder och blodet från hennes skada, men skadan ger hennes samtidigt -1 tärning då det är svårare att skådespela med faktiskt skada. hon får resultat på 6 lyckade på sina åtta tärningar. Hon är väldigt övertygande i sitt skådespeleri och får därmed 6 nya Segerpoäng.
Ett normalt färdighetsslag kräver minst tre resultat på 6+, 

 

Under konstruktion..