Maskinsalen är en plats som finns i Artiom Beljovs fabrik i Whitestone (Queens) beroende på tidpunkt och vem som öppnar de med ockulta symboler övertäckta dörrarna från entrén i fabriken. Anthony DeCay, Robert McShane Jr, Jonathan Murtaugh och Cesar Battista har varit med om att de samtidigt tittat in genom dörren och att Anthony, Robert och Jonathan kunnat se maskinsalen medan Cesar bara har sett fabrikens ´verkliga´ tomma sal. De gånger då rollpersonerna har stigit in salen i fabriken från andra dörrar än entréms dörr har de hamnat i fabrikens ´verkliga´ tomma sal. Huruvida maskinsalen existerar i fabriken är en filosofisk fråga som inte har några logiska svar.
Maskinsalen är till stora delar fylld av stora föråldrade maskiner av rostig metall, kugghjul, slangar och elektriska spolar från vilka blixtrande stålkablar leder upp det höga taket. Den som lyssnar efter kan höra ett lågt unisont stönande genom maskinernas elektriska surrande och tittar man närmare kan man urskilja ´levande´ människor inuti maskinerna.
Efter sitt första möte med maskinerna ägnade Anthony DeCay flera dagars sökande i bibliotek efter information om maskinerna och hittade till slut en artikel med fotografier av liknande maskiner. Artikeln berättade om Nikodim Timofeev ”den blodiga uppfinnaren”, en rysk vetenskapsman, som mellan 1848 och 1859 konstruerade maskiner som enligt Timofeev kunde generera energi från människors livskraft.
I maskinsalens högra ände (från ingången sett) finns det en ockult cirkel med exakta linjer fylld av geometriska symboler i logiska mönster ristade i golvet. I mitten av cirkeln står en en blodfläckad kub av stål. Utanför cirkeln finns tre trianglar målade med geometriska symboler. Ovanför den ockulta cirkeln hänger en blixtrande metallspole kopplad till maskinernas nätverk av kablar i maskinsalens tak.
I maskinssalen vaktar Viktor Volkovs ockultist Anton Berjozkin, en till beteendet galen rysk gubbe, med kropp som en säck potatis, brunt tunt tovigt hår och grått och tovigt skägg.