Kalender & Tidslinje

 

Kalender

I den kalender som Det glömda landets människor använder indelas året i åtta faser av åtta högtider. Kalendern följer inte månen, men faser med två fullmånar anses vara starkare och i större utsträckning påverka årets händelser. Varje fas är 45 eller 46 dagar lång. Under midvinterfirandet meddelar gudarnas högste tjänare när under det kommande året de olika högtiderna ska firas. Eftersom Det glömda landet har flera kyrkor och bud om högtidsdagarna inte alltid når ut överallt firas högtiderna ofta under olika dagar på olika platser.

Veckodagar

Erik Granströms förslag:

  1. Soldag (eftersom varje dag börjar med soluppgången – för att förbereda, läsa omen och tala till himlen).
  2. Måndag (eftersom månen avslutar och kompletterar dagen – för magi, hemligheter, mysticism, osv.)
  3. Blod dag (när du går till krig eller slaktar djur) – omdöpt till Rostdag av Rostbröderna.
  4. Jord dag (för odling, gödsling, sex, osv.)
  5. Växt dag (för prestation, utbildning, byggande, osv.)
  6. Skördedag (för att samla, byta, äta gott osv.)
  7. Stilledag (för begrundande, bön, rening, omvärderande, råd och beslutande).
  • Dvärgar använder människosedvänjor när det behövs men tenderar att mäta tiden i prestationer istället för dagar eftersom dessa inte spelar någon roll under jord. Man kan t.o.m. anses odvärglik eller en kättare om man bryr sig om dagars passerande. Stors härd brinner alltid och världen roterar likt när ett jämnt upphettat svärd när det smids.
  • Vargfolk, resar, reptilfolk och förmodligen alver använder inte namn på
    dagar eftersom de inte ser någon poäng med detta.
  • Svartalfer kan kanske kalla alla dagar ”den blinda”, men kan namnge alla nätter
    efter djur.
  • Människor kan kanske använda mer allmänna namn baserade på sedvänjor
    men med lokala och ibland religiösa varianter.

Tidslinje

Vår tidslinje är helt baserad på vår spelgrupps upplevelser och kunskap. Den kommer byggas ut allteftersom tiden går och kommer även fyllas på med upptäckter av historisk dokumentation. Den kommer därmed skilja sig från eventuella officiella tidslinjer eftersom vi anpassat den till vår krönika.

Varning: Kan innehålla spoilers.

Människor och dvärgar räknar sin tid efter skiftet, och betecknar därför årtal med förkortningen e.s.


  • 1181, den 41: e Åldersommar – Drömmen om Korax
  • 1181, den 39: e Åldersommar Ett ljus i mörkret
  • 1181, den 33: e Åldersommar Fallet Vädersten
  • 1181, den 31: e Åldersommar Ylande över Varassas
  • 1181, den 30: e Åldersommar – En klinga av sten
  • 1181, den 27: e Åldersommar – Vargpesten
  • 1181, den 26: e Åldersommar – Magiskolan Drejarens Sköld
  • 1181, den 25: e Åldersommar – Moldträsk om natten
  • 1181, den 25: e Åldersommar – Ett möte i Arinaskogen
  • 1181, den 24: e Åldersommar Älvfruns gåva
  • 1181, den 24: e Åldersommar – Gropkämpen
  • 1181, den 23: e Åldersommar Iglarums mysteriet
  • 1181, den 21:e Åldersommar  Mosshavets tempel
  • 1181, den 19:e Åldersommar Festen i Feuböle
  • 1181, den 18:e Åldersommar Mord och glada visor
  • 1181, den 16:e Åldersommar Vildvittror och Harpyor
  • 1181, den 14:e Åldersommar Gasten vid Slättenejd
  • 1181, den 13:e Ungsommar Attacken mot Fiskelägret
  • 1181, den 12:e Ungsommar Ett par första steg in i Ravland
  • 1181, den 11:e Ungsommar– Vår krönika startar. Askedals överlevare anländer till Ravland genom en tidigare okänd passage i bergen.
  • 1181, den 10:e Ungsommar Korunda-fästet faller
  • 1181, den 3:e Ungsommar – Horns vrede, Vulkanenguden Horn får ett utbrott och spyr ur sig sot och lava. Marken rämnar och ur sprickorna stiger enorma lava-jättar upp.
  • 869 e.s. – Alvstaden Varassa föll i striden mot Zygofers bestar.
  • Ca 840 e.s.Det tredje Alderkriget
  • 0 e.s. – Skiftet, Människorna landsteg på stenslätten Sulahäll efter generationer som levt på haven som båtflyktningar. De förundrades, ty få av dem hade tidigare sett fast land under sin levnad och nu skådade man ett fruktbart land som väntande bredde sina vidder åt norr och åt söder.