Det system vi använder är ett hemmabygge baserat på flera olika rollspel. Ett lapptäcke av regelsystem som vi använt tidigare och gillar. Det ska vara enkelt och snabbt, och lyfta berättelsen snarare än nån slags strävan på realism. Systemet byggs ut medan vi provspelar det och kommer att förändras för att balanseras ut tiden äventyren spelas.
Tärningar
Vi använder oss av en tärningpool av T10:or i detta spel. Du summerar vanligtvis en grundegenskap med en färdighet och slår lika många tärningar som denna summa. Spelledaren sätter en svårighetsgrad beroende på omständigheterna (Vanligtvis 7) och det gäller att få så många av de tärningar du slog att visa lika med eller högre än svårighetsgraden.
Klass
Alla karaktärer klassificeras till en grupp av individer. Utifrån dessa klasser väljer man sedan en underklass.
Arketyper
Även om nästan alla varelser är samlare och överlevare i denna värld, så har man olika inriktningar, vi kallar dessa arketyper.
Arketyp 1 och 2
När du skapar din karaktär väljer du en arketyp som du tycker passar in med ditt karaktärs koncept.
Ditt yrke
När du valt din andra arketyp, och en av dem når nivå 3, så får du därefter köpa upp ditt yrkesval. Ditt yrke ger dig tre unika kompetenser som inte andra yrken har. En specialisering av dina tidigare arketyper.
Grundegenskaper
Fördärv har tre grundegenskaper – Motorik, Karisma och Intelligens
Man får 9 poäng att fördela mellan dem och en karaktär kan inte ha 0 i en egenskap från början. Taket för en spelarkaraktärs grundegenskaper är 5 poäng styck.
- Intelligens – En egenskap för att avgöra hur smart, snabbtänkt, uppmärksam och utbildad en karaktär.
- Karisma – Sociala egenskaper så som förmåga att manipulera, charma, beordra osv.
- Motorik – Både finmotorik och grovmotorik. Styrka, smidighet och tålighet. Din karaktärs fysiska egenskaper.
Bärförmåga
Baseras på Motorik. Du kan bära 5 kg packning per poäng du lägger på Motorik. Dvs att taket vid 5 i Motorik är 25 kg packning.
Färdigheter
Till dess grundegenskaper finns det sedan ett antal färdigheter. När man ska slå ett tärningsslag använder man oftast en kombination av en grundegenskap och en färdighet, genom att räkna samman summan av dessa två, och slå lika många 10-sidiga tärningar som den summan.
De färdigheter som finns är:
- Bildning
- Hantverk
- Manipulera
- Närstrid
- Rörlighet
- Skytte
- Smyga
- Varseblivning
- Viljestyrka
- Vårda
Fördelar och Nackdelar
Utöver din karaktärs Grundegenskaper, Färdigheter och Kompetenser, så får du även några fördelar, och om du vill även nackdelar.
Klassfördelar
- Människor – Blodslinje
- Kloner – Kloning
- Mutanter & Muterade djur – Mutationer
- Cyborgs – Cybernetik
- Robotar – Enheter
Allmänna fördelar
Enklare fördelar tillgängliga för alla.
Nackdelar
Möjligheten att ge din karaktär lite extra karaktärsdrag och därmed även få några extra poäng under karaktärsskapandet, eller nackdelar som drabbat karaktären under spelets gång.
Fördärvs universum
Fördärvet
Den förändring som varelser och ting drabbas av när de befinner sig på Tellus 2. Två motstridiga krafter som försöker korrumpera planeten och dess invånare. Metamorf (Förändringen, The Morph) och Pallidus (Falnandet, The Fade)