- Välj en klass
- Lägg ut 9 poäng på Grundegenskaper. Minst 1 på varje, högst 5. Robotar har 15 poäng från början (men de har sedan en kostnad på andra saker som påverkar dessa poäng).
- Välj en arketyp och välj 1 Kompetens
- Fördela 10 poäng på valfria Färdigheter
- Välj/Slumpa fram 2 Klassfördelar
- Välj 1 Allmän fördel
- Spendera din 10 Utvecklingspoäng
- Om du vill, välj ut en eller flera Nackdelar, vilket ger extra Utvecklingspoäng.
- Etablera din levnadsnivå, genom att bestämma tillsammans med SL vilken typ av tillgångar du har. Har du inte ökat upp nivån med hjälp av Klassfördelar eller Utvecklingspoäng, så anses du har Levnadsnivå 0
- Välj din startutrustning från denna lista
Utvecklingspoäng
- Grundegenskap – 10 poäng
- Klassfördel – 7 poäng
- Kompetens – 7 poäng
- Färdigheter – 3 poäng
- Andra kunskaper – 1 poäng för första nivån, 2 för andra och 3 poäng för tredje nivån, osv.
- Allmänna fördelar – Kostnad varierar
- Nackdelar – Ger poäng vid karaktärsskapandet, men inte om de uppstår under spelets gång.